Články - Rady začiatočníkom

Rady začiatočníkom

Ryba - Piatok 26. Februára 2010
Všetky články od tohto autora

Stavba balíka


Budem predpokladať, že ste si nejaké základné údaje o magicu zistili (konkrétne narážam na to, že v magicu je 5 farieb a poznáte typy kariet, ktoré sa dajú hrať – creature, instant, sorcery, enchantment, artifact, planeswalker a podobne).

Uvediem nejaké body, akúsi osnovu, podľa ktorej by bolo možné začať stavať balíček.

1. Výber typu balíka

Je možné použiť zjednodušené pravidlo, že v magicu sa dajú hrať tri typy balíka:
a) aggro
b) control
c) combo
Nasledujú zjednodušené vysvetlenia pre tieto typy balíkov.

a) Aggro balík, je balík, ktorý sa spolieha na rýchle vyloženie príšer s nízkou vyvolávacou cenou a podľa možnosti čo najvyššími útočnými číslami. Ako príklad je možné uviesť:
Elite Vanguard, Isamaru, Hound of Konda, Kird Ape, Knight of the Holy Nimbus a podobne. Samozrejme tých príšer je omnoho viac, príklady slúžia naozaj len pre ilustráciu. Tieto príšery sú z pravidla podporované inými kúzlami, pri ktorých príšery majú lepšie využitie (tzv. pumpy), napríklad Giant Growth, Might of Old Krosa a taktiež kúzlami s priamym zranením (buď do príšery alebo do hráča – tzv. odpaľováky) napríklad Lightning Bolt, Lightning Helix, Lava Spike a podobne.
Výhodou tohto typu balíka je jeho rýchlosť, nevýhodou je zase fakt, že keď majú pomalší začiatok, tak v neskoršej fáze hry sú menej úspešné.
Typické farby pre aggro balík sú biela, zelená a červená, ale samozrejme sa balík dá urobiť z hociakých farieb.

b) Control je typ balíka, ktorý zo začiatku kontroluje hru súperovi kúzlami, ktoré rušia súperové kúzla. Typické príklady sú Counterspell, Force of Will, Hinder a podobne. Taktiež sa používa na udržanie tempa (vysvetlím neskôr) zabíjanie napríklad Last Gasp, Putrefy, Terror atď. alebo vracanie súperových permanentov na ruku napr. Boomerang a v konečnom dôsledku aj masové zabíjanie príšer napríklad Wrath of God. Nakoniec, keď je situácia na stole stabilizovaná, balík zvykne hrávať veľké príšery, ktoré naďalej kryje v prípade nebezpečenstva rušením, prípadne nejakými ochrannými kúzlami. Príklady týchto väčších príšer sú Simic Sky Swallower, Kokusho the Evening Star, Akroma, Angel of Wrath a iné. Tento druh balíka používa aj karty na ťahanie, aby mal neustále možnosť reagovať na karty súpera. Možno spomenúť Compulsive Research, Fact or Fiction, Foresee a ďalšie. Na kontrolovanie záložných kariet súpera sa používa discard. Typické príklady sú Duress, Thoughtseize.
Výhodou balíka je viacero možností, ako reagovať na to, čo hrá súper, nevýhodou zase je, že je pomalý a dlhšie trvá, kým sa dostane k víťazstvu.
Typické farby pre tento druh balíka sú čierna, modrá a biela, ale samozrejme sa dajú použiť všetky farby.

c) Combo balík je balík, ktorý na víťazstvo využíva nejakú kombináciu kariet. Ak sa táto kombinácia kariet podarí zahrať, tak balík vyhráva a zvyčajne sa súperovi ťažko niečo s touto situáciou robí. V tomto druhu balíka sa ťažko uvádzajú nejaké príklady kariet, pretože konkrétny balík využíva karty pre daný typ balíka. Uvednie nejaké karty, ktoré spolupracujú a ich spolupráca sa môže považovať za combo:

I. Squirrel Nest + Earthcraft – kombo na nekonečné možstvo veveričiek
Toto slúži len ako príklad na vysvetlenie toho, čo je kombo, v skutočnosti sa nehráva balík založený na spolupráci práve týchto dvoch kariet (samozrejme, že je to ale možné previesť).

II. Rite of Flame + Seething Song + Dragonstorm = Bogardan Hellkite. Tu môžem spomenúť, že balík je založený na rýchlom nazbieraní 9 mán pomocou spomenutých urýchľovaní (samozrejme je ich potrebné viac, nie len po jednej kópii z horeuvedených kariet) a následnom zahratí karty Dragonstorm a nájdení štyroch drakov, ktorí súperovi udelia presne 20 zranení (ak je kombo správne zahrané).
V tomto okamihu môžem spomenúť, že výhodou balíka je relatívne veľká rýchlosť (zvyčajne je rýchlejší ako aggro balík), ale nevýhodou zase je, že v prípade, ak sa combo zahrať nepodarí, balík už veľmi ťažko vyhráva.

Typické farby balíka nie sú žiadne. Tento druh balíka vzniká v akejkoľvek kombinácii farieb.

Toto bolo VEĽMI jednoducho vysvetlené a len na ilustráciu.
Keďže článok je venovaný začiatočníkom, tak uvediem, ako dané balíky ovplyvňujú výber.

Najvýhodnejší typ balíka pre začiatočníka (podľa mňa samozrejme) je aggro, keďže zvyčajne rýchlo vykladá karty, čo má na ruke a je najmenej situácii v porovnaní z inými balíkmi, na ktoré musí reagovať. Na porovnanie uvediem combo balík, ktorý síce môže byť pre začiatočníka jednoduchý na hranie, ak mu je dobre vysvetlené, ako ho hrať, ale potom uniknú dôležité pravidlá, keďže nastane málo herných situácii, kde sa dajú herné pravidlá precvičiť. Combo balík pre začiatočníka silno neodporúčam. Control balík je možné hrať ako začiatočník, ale až z pochopením aspoň nejakých základných pravidiel a herných situácii, keď už sa človek dozvie, čo ma kedy zhruba robiť.

2. Výber farieb balíka

Ako bolo spomenuté vyššie, nie každá farba je vhodná pre všetky typy balíka a vždy som pod daný typ uviedol, ktoré farby sa využívajú najviac. Samozrejme, že je možné postaviť napríklad aj červeno-biely kontrol alebo modré aggro.

Momentálne je to v magicu už tak pomiešané, že niektoré farby majú prvky iných farieb, ktoré pred tým neboli (napríklad rušenie v bielej farbe alebo ťahanie v zelenej). Uvediem ale hlavné prvky daných farieb, ktoré by mohli pomôcť pri rozhodovaní.

Zelená – je známa najlepšími príšerami, urýchľovaním (vykladaním viacerých manových zdrojov za kolo - napríklad Bird of Paradise, Llanowar Elves, Rampant Growth) a ničením artefaktov, enchantmentov a v poslednej dobe aj non-creature permanento), naopak nevie dobre zabíjať príšery a získavať kartovú výhodu (teraz mám na mysli ťahanie kariet, aj keď samozrejme nejaké kusy sa vždy nájdu: napríklad Harmonize)

Červená – má najširší arzenál takzvaných odpalovákov (taktiež sa nazývajú burn alebo oheň), teda kúziel s priamym zranením do súpera (Lightning Bolt, Shock), taktiež obsahuje kúzla pre masové zabíjanie príšer (Pyroclasm) a spoľahlivo vie ničiť artefakty (Shatter), naopak má problém s ťahaním kariet a zabíjaním enchantmentov (tie nedokáže zničiť nikdy).

Modrá – obsahuje najviac možností ťahania (Divination) a rušenia (zrušiť kúzlo je jednoducho povedané zabránenie jeho zoslaniu, kúzlo sa zvyčajne nevykoná - napríklad Cancel), taktiež rôzne vracanie vzložených kariet na ruku majiteľa (spomalenie aggro balíkov) napríklad Boomerang, naopak nemá príliš silné príšery (v porovnaní napríklad so zelenou) - hovoríme o útoku a obrane (existujú rôzni modrí krakeni a leviathani, ktorí síce majú vysoký útok a obranu, ale sú veľmi ťažko hrateľní), nevie priamo ničiť artefakty alebo enchantmenty (ale vie ich zrušiť alebo vrátiť) a taktiež neobsahuje (až na výnimky) kúzla s priamym zranením

Biela – Osobne by som ju považoval za najuniverzálnejšiu farbu (je to zase ale len môj názor). Obsahuje aj dobré príšery, jednotlivé aj masové zabíjanie(Path to Exile, Day of Judgment), ničenie artefaktov, či enchantmentov, teraz už dokonca obsahuje aj nejaké rušenie (Mana Tithe). Nevie ale ťahať karty.

Čierna – farba, ktorá obsahuje najväčšie množstvo zabíjania príšer a je typická zahadzovaním kariet z ruky súpera, príšery má priemerné (vzhľadom na silu/obranu), aj keď vyskytujú sa tu druhy, ktoré vedia konkurovať zelenej, či bielej farbe - napríklad Dauthi Slayer alebo Black Knight. Neobsahuje ničenie artefaktov alebo enchantmentov, čo je asi jej najväčšia nevýhoda.

Samozrejme je možné farby rôzne kombinovať a podľa kombinácie ešte viac špecifikovať typ balíka. Pri tom nám pomáhajú hybridné karty, ktoré ponúkajú okrajovo výhody príbuzných farieb.

3. Výber herného formátu balíka

V magicu je viac herných formátov a nie v každom je možné hrať všetky karty, ktoré doteraz vyšli.

Herné formáty

Block = aktuálny blok (napr: Shards of Alara + Conflux + Alara Reborn tvoria jeden tematicky block)
T2 = Standard = posledné 2 bloky + posledná základná edícia
T1.x = Extended = posledných 6 blokov + základné edície výjdené medzi nimi
T1.5 = Legacy = legálne všetky karty mimo celkom obsiahlého ban listu, nepovolené sú karty zo "smiešnych" edícii (Unhinged a Unglued)
T1.x = Vintage = legálne všetky karty mimo nie príliš obsiahlého ban listu, a špeciálny zoznam "restricted" kariet, ktoré môžete hrať v balíčku len raz, nepovolené sú karty zo smiešnych edícii (Unhinged a Unglued)

ban list - sú to karty, ktoré sú z daného formátu vylúčené kvôli ich sile

4. Výber kariet podľa typu

Na tomto mieste je dôležité zhodnotiť, či chcete hrať zatiaľ len pre zábavu alebo chcete do magicu aj niečo investovať. Treba si hneď na rovinu povedať, že magic nie je lacná záležitosť. Ak ale chcete hrať len pre zábavu, je možné miesto drahých kariet použiť ich lacnejšie alternatívy. Ak sa rozhodnete do balíku investovať, tak zvyčajne sa prezrú balíky na internete, ktoré už zložili profesionálni hráči a podľa zoznamu kariet si môžete začať zháňať/kupovať karty, ktoré daný balík obsahuje. Pre začiatočníka je toto ale nevýhodná varianta a skôr by som pristúpil (určite aspoň zo začiatku) k druhej verzii a teda, že si balík zhotovíte/upravíte sami.
V tejto situácii by ste mali byť rozhodnutí, aký typ balíka chcete hrať a aké farby by mal obsahovať. Samozrejme stále platí, že zo začiatku budete mať veľmi málo kariet na to, aby bol balík dostatočne funkčný a stále si ich budete musieť nejakým spôsobom zohnať.

Pre začiatočníka je ale veľmi ťažké zostaviť balík sám, pretože nevie, ako je ktorá karta účinná. Čo ja považujem za najlepšie riešenie, je kúpiť si vopred predstavaný balík, tzv. PCD (Pre-Constructed Deck) a tento postupne upravovať. Tieto balíky sú ale obmedzené a nie vždy vám sedí kombinácia farieb s typom balíka, aký ste si predstavovali. Tu viem dať len jednu najspoľahlivejšiu radu. Poradiť sa s niekým, kto hrá magic dlhšie. Druhá a omnoho ťažšia varianta je, že si naštudujete, aké balíky sa hrávajú a budete sa snažiť pochopiť, ktorá karta je ako účinná. Toto mi ale príde dostatočne nereálna možnosť. Teda z toho vyplýva, že “odchytíte” nejakého hráča a ten sa vám bude podľa možnosti venovať a vysvetlí vám aj ešte niektoré pravidlá. Je ale možné, že aj hráči sa môžu mýliť, lebo pravidlá sú zložité, preto existuje aj príručka, kde sa pravidlá dajú naštudovať - linka na pravidlá je napríklad toto: http://www.wizards.com/magic/comprules/MagicCompRules_20090708.pdf

Neskôr, ako začnete zisťovať spôsob fungovania vášho balíka a tiež to, ako ktoré karty fungujú, je možné, že si začnete pridávať do balíka svoje karty (prípadne tie, ktoré vám niekto porad) a sami zistíte, či sa vám tam oplatia alebo neoplatia hrať.

5. Testing

Ak už máte zostavený balík, posledná časť je zohnať si nejakéhú osobu, ktorá bude s vami hrávať a tam si najlepšie preskúšate, ako ovládate pravidlá a ako to celé funguje.

Ďalej by bolo možné rozpísať, ktorý typ balíka obsahuje ako množstvo kariet, teda pomer landov/kariet, príšer/nepríšer a podobne. Toto je ale na dlhšie.

Vybrané pojmy


Teraz uvediem pojmy, ktoré som použil vyššie a sľúbil som, že vysvetlím (sú osoby, ktoré by to vysvetlili lepšie, ale keď už som sa na to podujal...):

1. Tempo – presnú definíciu je ťažké zostaviť, ale ide o to, aby v každom kole boli vyložené karty s čo najrýchlejšou schopnosťou udeliť súperovi čo najviac zranení.
Tempo je dôležité pre aggro balíky, ktoré súpera potrebujú “tlačiť” a čo najrýchlejšie zredukovať jeho životy na nulu. Ak hráč stratí tempo, súper má lepšiu možnosť stabilizovať hru – ak je hra stabilizovaná pre daného hráča, znamená to, že sa zvyšuje jeho pravdepodobnosť výhry.

Príklad:
Hrám aggro balík a začínam. Prvé kolo vyložím kartu Llanowar Elves, ktorú mi súper v jeho kole zabije. V druhom kole (okrem toho, že nemôžem hrať kartu za 3 many, čo by mi bolo umožnené pomocou elfa) zahrám ľubovolnú príšeru za 2 many, ktorú mi súper v jeho kole napríklad vráti do ruky. Stratil som tempo a súper mal čas nazbierať many a ukontrolovať hru (pretože v danom okamihu nemám nič na stole).
Predstavme si inú situáciu. Súper by mi v jeho kole Llanowar Elves nezabil. Ja by som zahral v mojom kole už za 3 many kartu Troll Ascetic. Súper by mi ho nemohol vrátiť do ruky pre jeho schopnosť (je necieliteľný) a buď by vyložil príšeru (maximálne za dve many) alebo by si nechal otvorenú manu na ďalšie rušenie/trik. Stále by som mal lepšie tempo (dve príšery na stole) s možnosťou otvorenej many na prípadne zabitie vyloženej príšery od súpera.

2. Urýchľovanie – Je jasné, že za normálnych okolností sa dá zahrať jeden land za kolo. Urýchľovanie je súhrn kariet, ktoré nám umožnia nejakým spôsobom zahrať viac landov za kolo,prípadne si nájsť v knižnici a položiť do hry s tým, že v nasledujúcom kole nám bude k dispozícii viac landov, ako by za normálnych okolností bolo.

Príklad:
V prvom kole môžem zahrať jeden land. V druhom kole zahrám druhý land a môžem zahrať kartu Rampant Growth, ktorá sa považuje za urýchľovanie a umožní mi nájsť základný land a dať ho tapnutý do hry. Prakticky to znamená, že v druhom kole mám na stole tri landy. Ak pôjde moje tretie kolo, zase vyložím land, ale landy, ktoré môžem použiť sú 4 namiesto klasických troch. To znamená, že v treťom kole môžem zahrať štvormanové karty, čo by inak možné nebolo. Urýchľovaním sa zlepšuje aj tempo (viď predošlý bod).

3. Kartová výhoda - Platí jednoduché pravidlo: Čím viac má hráč kariet na ruke, tým ma viac možností ako poraziť súpera. Ak karty na ruke nemám, tak nemám možnosť zasiahnuť do hry "trikom" alebo vyložiť posily. Kartovú výhodu poskytujú karty ako Divination, Fact or Fiction, Gifts Ungiven, Mulldrifter. Kartová výhoda sa ale získava aj zahadzovaním kariet z ruky súpera (napríklad Stupor).

4. Board position (alebo tiež pozícia na stole) - Znamená, koľko permanentov a akého druhu má daný hráč na stole. Pozíciu na stole upravujú karty, ktoré nepriamo dávajú aj kartovú výhodu (viď predošlý bod), ale schválne som ich ešte nespomenul. Toto sú väčšinou karty, ktoré po zahratí súperovi zničia nejaký permanent (prípadne zahodia kartu, kartu potiahnu alebo prinesú zo sebou ďalšie príšery/permanenty) a navyše potrebuje ďalšiu kartu, aby sa ich súper zbavil (teda ľudovo povedané je to dve za jednu - prípadne viac za jednu). Ako príklady možno uviesť karty: Ravenous Rats, Nekrataal, Flametongue Kavu, Mulldrifter, Siege-Gang Commander, Violent Pall. Taktiež sem patria karty, ktoré súperovi zničia viac permanentov, ale po vyložení už nenechávajú na stole ďalšie permanenty. Sem patria karty ako: Wrath of God, Wildfire, Pyroclasm. Samozrejme je tu aj podmienka, že hráč, ktorý dané karty hrá, nemá na stole vyložených viac príšer ako súper (dokonca stráca kartu aj keby má vyložených príšer rovnako).

Príklad:
Hráč X v prvom kole zahrá kartu Llanowar Elves, hráč Y nezahrá nič. Hráč X v druhom kole zahrá Grizzly Bears, hráč Y vo svojom kole zahrá kartu Wall of Roots. Hráč X zahrá Troll Ascetic, hráč Y vo svojom kole zahrá Pyroclasm a Mogg War Marshal. Situácia je taká, že hráč X nemá na stole žiadnu príšeru, hráč Y má na stole 3 príšery, a teda ma lepšiu pozíciu.

5. Damage race - Nie je na to zaužívaný slovenský názov, ale prakticky to znamená "predbiehanie sa" so súperom, kto komu udelí viac zranení (teda kto má v danom okamihu menej viac životov). Tento termín je dôležitý pre aggro balíky (teda balíky, ktoré rýchlo chcú utĺcť súpera) a zvyčajne damage race ide na úkor kartovej výhody.

Príklad: Hráč X zahrá v svojom kole kartu Llanowar Elves, hráč Y nezahrá nič. Hráč X zahrá v svojom kole Troll Ascetic, hráč Y zahrá [card]Rampant Growth[card] (nájde si land). Hráč X vo svojom kole zaútočí, použije kartu Giant Growth na jednu z jeho príšer a udelí súperovi 7 zranení (pomer životov je teraz 20:13) a následne vyloží Grizzly Bears. Hráč Y po svojom kole zahrá kartu Wrath of God a vyhladí súperovi všetky 3 príšery. Hráč X prišiel prakticky o tri karty za jednu ale hráč Y má značne menej životov, čo je pre aggro balíky podstatnejšie ako to, že súper zničil jeho tri karty jednou.

Pravidlá


Pred tým, ako začnete písať na fórum je potrebné dodržať niekoľko pravidiel:
Toto je dôležité preto, aby ste sa nenašli v blízkej dobe v BAN liste vy sami.

1. Prečítať si dôkladne pravidlá fóra, to znamená čo je a čo nie je povolené.
Napríklad vulgarizmy, dvojité posty a podobne nie sú akceptované.

2. Príspevok napísať do správnej diskusie.
Na mtg.sk je viacero diskusii. Ak máte otázku k pravidlám, dáte to do sekcie “Pravidlá”, ak máte nejakú otázku ohľadom spôsobu hry alebo máte už balík, ktorý by ste chceli rozobrať, dáte to do sekcie “Pre nováčikov”. Ak máte otázku k danej karte, je možné si ju nájsť v zozname kariet a napísať otázku rovno k nej. Potom si môžete pravidelne sledovať, či vám niekto na vašu otázku odpísal. Vždy pod každou diskusiou je napísané, aké príspevky je možné tam vkladať. Je dôležité si to prečítať.

3. Prečítať si sekciu “Pre nováčikov” a “Pravidlá”.
Viem, že je zložité hľadať odpoveď na otázku v kope textu a na prvý pohľad neporiadku, ale začiatočníci sa zvyknú pýtať rovnaké otázky. Ak si prezriete hore uvedené fóra, je možné, že nájdete odpovede na otázky, ktoré by ste sa neskôr spýtali a možno nájdete odpoveď na otázku, ktorú práve chcete vedieť.

4. Zvážiť obsah príspevku.
Ak sa už rozhodnete, čo idete do danej diskusie napísať, je potrebné, aby váš príspevok mal čo najväčšiu výpovednú hodnotu. Vyhnite sa jednoslovným odpovediam. Nie je potrebné za všetko ďakovať. Ak vám niekto odpíše, je jasné, že to urobiť chcel a je jasné, že ste mu za to vďační, prípadne sa môžete poďakovať vopred alebo súkromne cez pm. Týmto sa témy stanú prehľadnejšie a nie je potrebné aj pre ďalších začiatočníkov toľko hľadať. Nezabudnite, že mtg.sk nie je pokec a nie je možné hocikde písať, čo vás napadne.

5. Moderátori.
Stránka má niekoľko moderátorov, ktorí z času na čas kontrolujú obsah príspevkov a môžu ho upravovať, prípadne presúvať. Ak by ste si svoj príspevok už nenašli na mieste, kde ste ho publikovali, je možné, že bol presunutý do inej témy. Taktiež vám moderátori môžu dať varovanie, prípadne zákaz prispievať, ak by vaše príspevky obsahovali urážky na ostatných hráčov a podobne (viď pravidlá fóra).

6. Ľudský faktor.
Na stránke je veľa registrovaných uživateľov. Každý človek sa správa inak a rôzne reaguje na rôzne situácie, niektorí sa majú tendenciu nahnevať na vašu otázku (pretože ju už napríklad videli v tejto téme veľakrát) a iní vám s radosťou odpovedia. Pokiaľ nebudete vy nikoho urážať, nemal by byť problém. Ak niekto uráža bez dôvodne vás, je možné to nahlásiť niektorému z moderátorov a ten bude konať podľa situácie.

7. Odpovede.
Ak sa rozhodnete odpovedať na nejakú otázku iného užívateľa, buďte si istý, že vaša odpoveď je správna (ak práve nejde len o váš názor, kedy odpoveď správna byť nemusí). Ak si nie ste odpoveďou istý, je lepšie neodpísať, určite to urobí niekto za vás.

Nasledujúce riadky si VEĽMI pozorne prečítajte !
Magic je zberateľská kartová hra a každá karta má svoju cenu. Niektoré karty sú drahšie, niektoré zase lacné. Ak sa chcete magicu venovať, je vysoko pravdepodobné, že karty budete meniť za iné karty, aby ste zohnali to, čo potrebujete.

Uvediem pravidlá, ktoré JE POTREBNÉ dodržať pri výmene, aby ste neboli oklamaní:

1. Zistite si cenu karty.
Toto je základné pravidlo každej výmeny, nech sa deje čokoľvek. Na internete je veľké množstvo stránok, ktoré uvádzajú ceny. Samozrejme ceny kariet sa líšia, najlepšie je urobiť si trebárs nejaký priemer a podobne. Určite ale lepšie urobíte, ak si cenu zistíte, ako vymieňate naslepo. Ak vám niekto bude hovoriť, že karta toľko nemá a podobne, radšej sa spýtajte niekoho, komu veríte, prípadne s výmenou počkajte.

2. Nenechajte sa ovplyvniť.
Niektorí hráči zháňajú karty, ktoré môžete mať a urobia vám nevýhodnú ponuku, aby získali, čo chcú a prehovárajú vás, že karta má určite takú a takú cenu. Ak ste si ešte cenu nezistili, tak s výmenou počkajte. Vymieňajte len vtedy, ak ste si istý, že je to výhodné pre vás. Nevymieňajte ani z ľútosti. Niektorí ľudia vedia ovplyvňovať iných, tak pozor. Cena karty nezávisí od obrázku, ilustrátora alebo sily/obrany (pri príšere), ale od toho, čo daná karta robí.

3. Kartu si prezrieť.
Ak meníte, tak si prezrite stav karty, pretože niektoré karty môžu byť používané a tým klesá aj cena danej karty. Treba si skontrolovať aj mechanické poškodenie, hlavne zo zadnej strany, na ktoré zvyknete prísť až doma, keď je výmena už uskutočnená.

4. Nenechávajte karty bez dohľadu.
Tento bod uvádzam pre istotu. Je to celkom jasné, ale je dôležité mať svoje karty vždy pod dohľadom, hlavne ak ešte hráčov nepoznáte a hlavne - príležitosť robí zlodeja.

Nasledujú body, ktoré platia pri výmene cez internet.

5. Preverte si hráča.
Ako nováčik nebudete poznať všetkých hráčov a neviete, komu sa dá v akej miere veriť. Na to vám služia tzv. “hviezdičky” v albume a zaznačené výmeny. Tu si môžete prezrieť, aké výmeny daný hráč uskutočnil. Je vhodné si všimnúť, či hráč nemení stále s tými istými ľudmi, prípadne si nepridáva falošné výmeny sám. Prezrite si, odkiaľ sú ľudia, z ktorými hráč mení. Ak by boli z toho istého mesta, je možné, že výmeny sú menej dôveryhodné. Rovnako ak meníte s kamarátmi alebo spolužiakmi, nemusíte si každú výmenu zapisovať. Aspoň nie tie menšie. Tým si zase znižujete dôveryhodnosť vy.

6. Informovať sa na daného hráča.
Toto súvisí s predošlým bodom. Ak s niekým idete meniť a nie ste si istý, či sa mu dá veriť, je možné do fóra napísať a hráči, ktorí mu veria, vám potvrdia, že sa mu veriť dá (Ak je niekto napríklad z Košíc, skúste nájsť ďalších hráčov z Košíc a informovať sa u nich). Toto je ale stále ťažké, keďže nepoznáte nikoho. Stále platí, že ak si nie ste istý, tak výmenu nevykonajte. Karty je možné si kúpiť v obchode, kde vás nikto nepodvedie. Dôveryhodnosť hráčov môže byť zvýšená aj vyplnenou adresou alebo pravidelnými príspevkami na fórach.

7. Pošta.
Tento bod je veľmi dôležitý. Výmena poštou je o vzájomnej dôvere. Keďže ste začiatočník, je možné, že daný hráč bude chcieť, aby ste poslali peniaze (prípadne karty) poštou prvý a on vám potom pošle karty (alebo peniaze). Viac krát sa stalo, že hráč bol podvedený, pretože poslal peniaze niekomu, koho nepoznal. Preto je dôležité, keď posielate peniaze niekomu ako prvý, byť si istý, že sa mu dá veriť. Viď predošlé body. Hráči, ktorí takto podvádzajú majú veľmi dobré ceny, vy neodoláte a pošlete peniaze. On vám ale karty nepošle. POZOR NA TO !!! Najbezpečnejšie je poslať "Na dobierku". Teda pri prevzatí platíte za karty, ktoré si odosielateľ vyzdvihne na pošte.

Ďakujem za pozornosť.

Ryba



 Zoznam všetkých článkov 

Diskusia:
tekel04
2010.02.11 16:48
Nebolo by lepsie napisat aj nejaky modernejsi clanok pre zaciatocnikov? Tento je uz N-krat recyklovany a podla mna je dost o nicom. Po prve splietas rozdielne veci (napr. kartovu vyhodu a board position), nejdes do hlbky, ale predovsetkym tu nevidim realne rady (nadpis je rady, ale ty robis vymenuvacku). Rady pre zaciatocnikov by sa mali tykat napr. postavenia manabase, pretoze na tomto krachuje 90% zaciatocnickych balikov. Dalej treba pojmy ako konzistencia (tie baliky so 40 roznymi kartami nemaju uroven), manova krivka (urcite kazdy zacal s balikom plnym nezmyselnych manacostov a dier v krivke). Tvoj clanok obsahuje vymenuvacky, ktore nijak nevplyvaju na hru (Vyber farieb balika??? ktory hrac okrem kikiho si kedy vyberal balik na zaklade farby balika? Pri pocte kariet co existuje si viem postavit v kazdej farbe lubovolnu temu baliku. Balik sa vybera podla temy, synergie a kvalitnych kariet). Tvoje priklady su nereprezentativne (biela - Manatithe, Cierna - Dauthi Slayer? take karty nie su vobec bezne). Okrem toho mi este trochu chybaju protipriklady - lebo nie vsetko je kartova vyhoda, nie vsetky bytosti su agro, nie kazda karta je hodna svojich man atd...

Ryba
2010.02.11 17:02
vďaka za postrehy, skúsim čo najpresnejšie reagovať: článok tu bol dlhšiu dobu a pripomienky neboli (áno, karty nie sú aktuálne, na tom mienim ešte pracovať), nechcel som sa zaoberať stavbou balíku do hĺbky, len takto všeobecne - je to na dlho (snáď ďalší článok, ale toto nie je moja parketa), na iné termíny som sa tiež všelikoho pýtal a nikoho nič nenapadlo, pre tvoju informáciu, neviem, či žiješ inde ako ja, ale skoro každý začiatočník si vyberá balík podľa farby - preto som to vymenoval, aby bolo vidieť, ktorá farba čo robí (možno to ale každý z nás inak chápe), tie príklady sa moc vybrať nedajú, rozobrať akždú farbu je neuveriteľne na dlho, celý článok má byť maximálne všeobecný, myslím, že by ti pomohlo, keby zmením nadpisy jednotlivých častí a polovica tvojich pripomienok je vyriešená hlavne som chcel ale podotknúť tie pravidlá fóra a výmeny, lebo to mňa dosť štve v poslednom čase, to ostatné chcel byť bonus - keď človek chce napísať v skratke všetko, vždy sa dá na to pozrieť tak, že tam nie je nič

tekel04
2010.02.11 17:15
Nebolo by potom lepsie oddelit uvod do komunity od kariet? A urobit len clanok o obchodovani, tejto stranke, dat daky zoznam ludi ktori su ochotni odpoved na otazky, skratka skladisko liniek na jednotlive casti stranky. Tusim aj taky recyklovany clanok tu uz bol.

Ryba
2010.02.11 17:19
možno by to bolo lepšie, môžem to stále zmeniť, prípadne rozšíriť a tú druhú časť odtrhnúť a použiť inde

greengoblin
2010.02.11 20:00
tu druhou cast navic muzes hodit nekam na viditelnou plochu nebo aspon odkaz, ze by to prislo jako prvni sprava do pmky nove registrovanym.

Ryba
2010.02.12 09:33
rád by som, ale takúto moc nemám

Jace
2010.03.20 20:30
mohli by ste mi pomoct z vyberom farby k CERVENO-CIERNEMU baliku

Mnetwo123
2010.03.25 13:54
jund ?

Shane
2010.04.11 10:27
farbz si si vybral, co dalej s farbami chces? Jund to nie je, (RBG je "jund")